Agrárkönyvtári Hírvilág, 2010. XVII. évfolyam 2. szám | Nálunk történt – Agrárkulturális rendezvények |
Húsvétra készültünk az OMgK-ban
A kendermagos tyúktól a húsvéti tojásig címmel került sor könyvtárunk március végi
agrárkulturális rendezvényére.
Ahol
jobb az életszínvonal, úgy, mint Európában vagy az USA-ban, ott sokkal több a
veszélyeztetett állatfaj, hallottuk Koppány Gábortól, az MgSzH (Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal)
főtanácsosától, aki a Magyar Kisállatnemesítők Génmegőrző Egyesületét (MGE) képviselte előadásával. A világon
30 háziállatfaj van, ebből 9 adja a termelés közel kilencven százalékát. A
baromfifélék az összes közül a legveszélyeztetettebbek. A magyar tradicionális
baromfifajták fenntartásával csak néhány helyen foglalkoznak Magyarországon. A
sárga magyar tyúk nagyobb, génmegőrzést szolgáló állományát a mosonmagyaróvári
egyetemen találjuk. A többi tyúkfajtát, pulykát, kacsát, libát és gyöngytyúkot
az ÁTK (Állattenyésztési és
Takarmányozási Kutatóintézet) gödöllői telepén génvédelmi céllal
tenyésztik. Az MGE 1997-ben
alakult, 2007-től kiemelt közhasznú egyesületté vált. Tenyésztő szervezete az
előbb említett összes baromfifélének (sárga magyar tyúk, fehér magyar tyúk,
kendermagos magyar tyúk, erdélyi kopasznyakú tyúk fekete, fehér és kendermagos
színváltozata, fodrostollú magyar lúd, bronzpulyka, rézpulyka fajták,
fogolyszínű magyar tyúk, magyar parlagi gyöngytyúk, magyar kacsa, magyar lúd
fajták). Forgalmazási engedélye van a fogolyszínű magyar tyúk, a gyöngytyúk, a
magyar kacsa és a magyar lúd esetében. Tenyésztés folyik még Mosonmagyaróvár
mellett Dejtáron, Debrecenben és Hódmezővásárhelyen. Az egyesület tagjai
regisztrált tenyésztők, a volt KÁTKI
(Kisállatenyésztési és Takarmányozási Intézet), mostani nevén az ÁTK Gödöllői Kutatótelepe is tagja. A
gödöllői telep Magyarország legnagyobb őshonos magyar baromfi génbankja. Innen
naposcsibét, tojótyúkot lehet vásárolni.
A fogolyszínű magyar tyúk kiváló tojó, jó kotló, de
nehéz fajtatisztán fenntartani. Kísérletben vizsgálták téli termelését: egész
télen kint voltak, vizet nem kaptak, a hóból fedezték vízszükségletüket, és
nagyon jól termeltek, 65 százalékos eredménnyel. A kendermagost sokan ismerik
jellegzetes tollazata miatt. A kopasznyakút más fajtával keresztezve a mendeli
szabály szerint öröklődik tovább a kopasznyakúság. A magyar pulyka eredetileg
fekete színű volt. A magyar parlagi gyöngytyúk rengeteg színváltozatban megtalálható,
a legtöbbet Gödöllőn nézhetünk meg. A fodros tollú magyar lúd nagyon jó
élelemkereső, remek legelő, sok tojást tojik, és jól kotlik. A magyar kacsából
kevés van, előfordul fehér és tarka színben.
Az egyesület
munkája sokrétű, a tenyésztés mellett a régi magyar baromfifajták
elterjesztésével, és a belőlük készült termékek piacra vitelével foglalkozik,
illetve hazai és nemzetközi kutatásokban vesz részt.
Mintafalu-programot indítottak,
hogy visszajuttassák az őshonos magyar baromfifajtákat természetes élőhelyükre,
a falvakba, illetve, hogy megőrizhessék a hagyományos gazdálkodási formát és a
fajtákat. Ezáltal a helyi lakosság önellátása megoldható a saját termelésű,
kiváló minőségű baromfitermékekkel. A baromfifélék bevonásával megteremthető az
ökológiai vegyes gazdálkodás, és így biztosított a régi magyar baromfifajták
hosszú távú génmegőrzése. Ilyen mintafalvakat találunk Sümeg, Pécs és Debrecen
környékén, pl. Megyeren, Bedőn, Oszkón, Egerágon.
Védjegyet
vezettek be a magyar és őshonos baromfitermékekre HuBa (hungarikum baromfi) névvel. Piaci
bevezetésén még dolgoznak, nem annyira elterjedt, eddig a Koppány Hús Kft.
árulja boltjaiban a HuBa termékeket.
Hazai K+F
pályázati munka volt a 2005–2008 között lezajlott Gallus projekt. A
munka keretében jellemezték a régi magyar baromfifajtákat, részletesen
meghatározták termelési tulajdonságaikat, vizsgálták a különböző fajtájú és
korú állományoktól származó termékek: hús és tojás minőségét, és tanulmányozták
a fajták tenyésztési feltételeit ökológiai gazdálkodási környezetben. Egy
másik, eredményes két éves külföldi együttműködésük a rézpulyka és a gyöngytyúk
adaptációjának vizsgálata volt Vietnamban, ahol a pulykák nagyon jól
alkalmazkodtak a trópusi, szubtrópusi környezethez.
A tyúkok után a tojás következett, a húsvéti tojásról,
annak néphagyományban betöltött szerepéről beszélt Gombosi Beatrix,
néprajzkutató, a Népművészet Ifjú Mestere. A húsvéti tojást vidékenként változó
technikával készítik, a színe is többféle lehet. Például Gyimesben, ami
nagyon hagyományőrző vidék, minden házban legalább tucatnyi mintát festenek rá.
Először „megalapozzák a földjét”, vagyis megírókázzák a hosszanti, aztán a
keresztirányú köröket, utána gazdagítják a tavasz, a feléledő természet
motívumaival. Majd megfestik: piros színt adó festékbe teszik. A festés után
leolvasztják a viaszt. A piros szín Krisztus kiontott vérét jelenti, a
hagyomány szerint egy asszony, aki éppen a tojásokat szedte össze, amint
megtudta, hogy Jézust keresztre feszítették, odasietett, megállt a kereszt
alatt, ahol a kötényében tartott tojásokra ráfolyt a Megfeszített vére. Régen
növényeket használtak festőanyagként, és bár nem lett piros színű a tojás,
mégis piros tojásnak mondták. A tojást befogó növényi festéknek nem jó akármi:
leginkább a vöröshagyma, lilahagyma levelét használják. A cékla annak ellenére,
hogy „erősen festi” az abroszt, a tojás megfestéséhez nem elegendő.
A tojás a tökéletesség jelképe, a feltámadás
szimbóluma, mindig megfőzték, mert a megevés, az elfogyasztás volt a lényeg.
Nagypénteken nem szabad semmilyen munkát végezni, azon a napon az ember egy
kicsit megáll, ekkor jut idő a magunkba fordulásra, gondolkodásra.
Nagyszombaton az ételt megszenteltetik a templomban, és vasárnap elfogyasztják
a böjt után. Néhol szokás, hogy egy tojást annyi gerezdre vágnak, ahány tagú a
család, és így eszik meg, ez az összetartozást jelképezi (szokás ez a
karácsonyi almával is). Húsvét hétfőn a
fiúk a pártában lévő lányokhoz mennek, s így köszönnek: „Krisztus föltámadt”,
erre válasz: „Valóban föltámadt”. A tojásnak termékenyítő hatást is
tulajdonítanak, a párosítás szimbóluma: a lány adja a fiúnak. Szokás volt két
tojást összekoccintva köszönni. Egy locsolásért 2-6 tojást is kaphatnak, minél
többet, annál gazdagabb a lányos család. A fiúk a kapott tojásokkal aztán
délután játszanak, miközben elnyerhetik egymástól azokat. A játék közben
gyakran össze is törnek, ezeket meg kell enni.
Gyimesben a férfiak is tudnak írni tojást. Amikor a
locsolásból hazajön a fiú, megnézegetik a mintákat, vagy akár el is teszik a
héjat, ma már füzetbe rajzolják, és a következő évben maguk is kipróbálják. A
minta anyáról lányára adódik tovább, de előfordulhat, hogy a díszítő saját maga
talál ki új mintát, jellemzően arról készíti, amit lát. Az írókát a férfiak
készítik, ha sertésszőrt kötnek bele, egyenletesebb lesz az írás. Szokás az
írókát a kicsírázott búzatálba tenni, és vannak vidékek, ahol az asszonyok
Krisztus sírjához visznek a piros tojásból nagypénteken, amikor felváltva őrzik
a sírt. Somogyban az írókát gica vagy gice szóval illetik. Lúdtollal is lehet
írni, az vastagabban fog.
A többszínű tojás készítésekor az írókázás, festés
után újra írnak rá viasszal, majd sötétebb színű festékbe teszik. A Szeged
környéki szerb tojások többszínűek. Gömörben a cseppformák, a köralakú minták,
körmotívumok a jellemzőek. Sárközben a tojások sokszínűek, a készítők a
figurális díszítményt kedvelik, gyakori a hal, a kakas és a csibe rajzolása, ez
utóbbi a lelket szimbolizálja. Már a honfoglalás előtt is jelentősége volt a
díszített tojásnak, avarkori sírokból kerültek elő ilyen tojások. A világtojás
szót a filozófusok is használták, szerepel a teremtésmítoszokban, pl. tojásból
lett a világ, mint a Kalevalában. Mintaként az életfát is használják, levelei
páratlan számúak, a kiteljesedést, felfelé törekvést jelképezi. A magyar
nemzeti szimbólumokat ugyancsak szívesen írják a tojásra.
A maratott tojás készítésénél a tojás héját
eltávolítják a minta mentén. Régebben több napig káposztalében áztatták a
tojást, ma ecetet használnak maróanyagnak.
A városhoz kötődik a karcolt, vakart vagy kapart
tojás. A tojást először megfestik, aztán vakarják a minta szerint. Ezek is
lehetnek többszínűek, Vas megyében, Felvidéken találkozhatunk ilyen tojásokkal.
A városi tojásokra rákerülhetnek még locsolóversek részletei, jókívánságok.
A patkolt tojás a kovácsmesterség remeke. A szegek
helyét kifúrják, belülről áthurkolják, majd ráillesztik a kis patkókat. Az
azsúrozott tojások ugyan bravúros termékek, de néprajzi gyökerei nincsenek.
Jellemzően Közép-Európában és tőlünk keletebbre,
leginkább Kárpátalján, Bulgáriában hagyomány a tojásírás. Nyugat felé csak
Németországban, de ott is elenyésző mértékben találunk díszített tojást.
Ukrajnában a tojásokat festés után viaszolják, és szövetminták szerint
gyönyörűen díszítik.
Kripner Vera