Agrárkönyvtári Hírvilág, 2008. XV. évfolyam 2. szám

Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál

 

Új helyszínen – megszokott színvonalon

 

A XV. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivált április 24–27. között új helyszínen, a Millenárison rendezték meg. Hogy jobb, vagy rosszabb-e, mint a Budapest Kongresszusi Központ volt, esetleg ugyanolyan, ezt az Önök szerény krónikása nem döntheti el, főleg nem akkor, ha olyan mértékben kötődik az eredeti helyszínhez, ahogyan 10 évnyi aktív szereplés után ez kialakult. Persze én is tudom, hogy a BKK bérleti díjai, a büfé árai, a szűk folyosók már-már tűrhetetlen nehézségeket okoztak, de úgy hallottam egy stand a Millenárison sem volt olcsóbb, a vendégek itt is egymás lábát taposták, igaz: enni-inni elfogadható árakért lehetett, méghozzá akár ülve is, tehát a kísérő-körülményekben volt pozitívum. De nyilván nem is ez a lényeg, hanem a könyv, a könyvkiadás, a könyvterjesztés, beszéljünk inkább erről.

  

A díszvendég ország: Kína

A Kaláka együttes Hangzó Helikon sorozathoz kapcsolódó koncertje a szabadtéri színpadon

 

Könyvpiaci trendek*

 

A Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülése nemrég közzétette a magyarországi könyvforgalom 2007. évre vonatkozó legfontosabb összegző adatait, amelyek szerint tavaly az összforgalom 2,11%-kal nőtt, ám ez az eredmény reálértéken az előző évihez képest közel 6%-os elmaradást jelent. Még tovább árnyalja a könyvpiaci képet, ha az aktuális piaci trendeket is szemügyre vesszük.

 

·         Tavaly a könyvkiadáson belül az ismeretterjesztő könyvek pozíciója jelentősen erősödött, s a közel 9,6%-os bővülés azt jelenti, hogy ez az ágazat a legerősebb könyvkiadási üzletággá vált, s az összforgalom 25,97%-át adta.

·         Kiemelkedő évet zártak a korábbi, átmeneti csökkenés után a fikciós művek. 2006-hoz képest több mint 2 milliárd forinttal bővült a szépirodalom kategóriájába sorolható kötetek forgalma, s az ágazat Európában szinte egyedülálló, 19,3%-os piaci részesedést produkált.

·         A közoktatási tankönyvek és nyelvkönyvek piaca ugyanakkor az elmúlt évben valamelyest szűkült, s a közoktatásban használatos kiadványok az összforgalom 24,85%-ával részesedtek, ami 4%-os csökkenést jelent az előző évhez képest.

·         Már-már drámai piacvesztést könyvelhettek el a szakkönyvek, tudományos művek, lexikonok, szótárak kiadói, és ez a négy év óta tapasztalható trend az egyéb, felsőoktatásban használatos kiadványok ágazatában is folytatódott. Az elmúlt évben e téren a forgalom csupán a teljes piac 12,7%-át tette ki, s a műszám tekintetében legnagyobb könyvkiadói terület forgalmának folyamatos zsugorodását jelzi az is, hogy a felsőoktatásban használatos kiadványok forgalma az elmúlt négy esztendőben több mint 3 milliárd forinttal csökkent!

·         Sajnálatos módon, csökkenőben van a gyermek- és ifjúsági könyvek forgalma és piaci részesedése is. Ezek a könyvek tavaly az összforgalom 9,8%-át érték el, ami kétszázalékos csökkenést jelent.

·         2007-ben tovább bővült a CD-k, a CD-ROM-ok és a hangoskönyvek piaca. Tavalyi, egyesített forgalmuk az összforgalom 7,28%-át tette ki, ami egy év alatt több mint 8%-os erősödést mutat.

A magyarországi könyvpiac kiadói koncentrációja tavaly nem változott lényegesen. 13 cég produkálta az összforgalom 57,2%-át, 25 cég alkotta az összforgalom 68,6%-át, 47 cég állította elő a teljes forgalom 85,5%-át, 170 kiadó pedig az összforgalom 90,0%-át.

  

A Mezőgazda Kiadó standja

Az Agroinform Kiadó standja

  

Személyes könyvajánlatom

 

Bár a rendezvény előtt szigorú fogadalmat tettem, hogy csak takarékosan fogok vásárolni, ezt nem tudtam betartani, jelentős összeget költöttem újdonságokra.

Ezek közül jószívvel ajánlom Önöknek beszerzésre, elolvasásra a következőket:

 

·         Czeizel Endre: Festők-gének-szégyenek. Galenus K. 2007. 536 p. 5900 Ft.

A kötet húsz magyar festőművész-géniusz kivételes talentumának vizsgálatát tartalmazza, családfájuk elemzése alapján, a szerző által korábbi műveiben már alkalmazott 2x4 faktoros talentum-modell segítségével. (Ezek a faktorok: az általános értelmi képesség, a speciális szellemi képességek, a kreativitás, a motiváció, a család, az iskolák, a kortársak és a társadalom.) Ezek közül a festők jelenlegi művészettörténeti értékelését elsősorban kreativitásuk határozza meg. Sajnos, a nemzetközi lexikonok és főleg a nagy múzeumok anyagában magyar festőművész-géniuszt nem, vagy csak kivételesen találhatunk, holott tehetségük és életművük nem marad el világhírű külföldi társaikétól, csak éppen a magyar kultúrpolitika gyengesége miatt nem sikerült teljesítményüket a határokon túl is elfogadtatni – és ez szégyen.

·         McCarthy, Cormac: Nem vénnek való vidék. Magvető, 2008. 356 p. 2890 Ft

A kötetből a Coen testvérek filmet készítettek, mely 4 Oscar-díjat nyert. A könyv és a film is érzékletesen ábrázol egy arányvesztett világot, melyben emberéletről dönthet, hogy a feldobott pénzdarab fej, vagy írás lesz, melyben az emberek járják útjukat, de igazából nem tudják, hová vezet az út, meddig tart az élet.

A szerző eddig 10 regényt jelentetett meg, ezek közül kiemelhetjük a Blood Meridiant, melyet Ridley Scott ültet át filmre; az All the Pretty Horsest, melyért az író 1992-ben megkapta a National Book Awardot és a The Roadot, melyért 2007-ben Pulitzer-díjjal jutalmazták.

·         Murray, Peter: A zene, amely megrengette a világot. Nemzeti Tankönyvk., 2008. 190 p. 5800 Ft

Ez a zene persze a könnyűzene, pontosabban a rock and roll, melynek értékes, markáns és sikeres előadóit kívánja bemutatni a kötet. Teszi mindezt a magyar könyvkiadás történetének egyik legsikerültebb (LP-lemezt idéző) formátumával, igen jó minőségű fényképanyaggal és rengeteg használható adattal. Ugyanakkor sajnos a borító sérülékeny, rendszeres használat esetén valószínűleg gyorsan szét fog esni, a kötetben való tájékozódás nehézkes, mert a zenészek nem betűrendben szerepelnek és mutató sem áll rendelkezésünkre, az adatok között pedig első átfutásra is számos hibásat találtam. Mégis: a könyv hiánypótló és kézikönyv fontosságú.

·         Gao, Xingjian: Lélek-hegy. Noran K. 2008, 602 p. 3999 Ft.

Egy középkorú férfi zarándokútra indul Kína belsejébe, hogy megmássza a Lélek-hegyet. A könyv persze elsősorban szellemi kaland, de tele van önéletrajzi elemekkel, hiszen a valóságban is hányatott sorsú szerző a hatóságok elől menekült Szecsuán hegyei közé.

Gao 1987 óta Franciaországban él, 2000-ben eredeti látásmódú regényéért és a kínai színjáték hagyományos elemeket is felhasználó megújításáért irodalmi Nobel-díjat kapott.

 

 

A fesztivál díszvendége

 

Bret Easton Ellis amerikai író 1964-ben született Los Angelesben. Más művészetek területére is tett kirándulást: new-wave együttesekben billentyűs hangszereken játszott. 1985-ben (!) jelent meg első kötete, a Nullánál is kevesebb, amely nagy siker lett, azóta az írásból él. Eddigi legismertebb-leghírhedtebb regénye az Amerikai psycho, legutóbbi sikere pedig az önéletrajzi-ihletésű Holdpark.

 

Hosszú sor várja dedikálásra Bret Easton Ellist
a fesztivál díszvendégét

Íme bizonyság Isten előtt: nagy a tömeg a standok előtt

 

A Millenárison hihetetlen tömeg várta Ellist dedikációra. A sor eleje a meghirdetett időpont előtt másfél órával odaállt az Európa Kiadó standjához, volt, aki tábori székről is gondoskodott magának, hogy jobban bírja a gyűrődést (ld. képünket). Miről is ír tulajdonképpen ez a jóképű, laza kaliforniai férfi regényében (hiszen lényegében mindig ugyanazt az egy könyvet írja?). Olyan figurákat jelenít meg, akiknek minden motivációja leegyszerűsödött a primer fogyasztásra és a vágy kielégítésére, ráadásul teljesen érzelemmentesen. A szexualitásnak (ami Ellis egyik legfontosabb témája) nem célja a gyermeknemzés, pláne nem a házasság, de még az örömszerzés művészetté fejlesztése sem, csak az, hogy könnyebben elviselje a világ ürességét és értelmetlenségét.

(Magánvélemény: az Amerikai Psycho főhősének kannibalizmusa, meg a Glamoráma, a világirodalom egyik legperverzebb szexjelenetével számomra kétes irodalmi értéket képvisel. Értem ugyan, hogy a kiadók azt adják ki, amiben hasznot látnak, úgy gondolom, ezeket a magatartás-formákat kvázi példaként állítani az olvasók elé elhibázott dolog. Személy szerint Ellis könyveit nem sorolom a feltétlenül beszerzendő és elolvasandó irodalom közé.)

 

Könyvtáros Klub

 

Két igen jó színvonalú, de az agrárkönyvtárügyet nem érintő programon vettem részt. Az MKE Zenei Szervezetének rendezésében Komoly? zene – könnyű? zene, avagy hol vannak a zene határai címmel hallgathattuk meg Vedres Csaba zeneszerző, zongoraművész előadását, mely arra tett (zenei példákkal illusztrált) kísérletet, hogy bebizonyítsa: a komoly- és a könnyűzene „ellentéte” mondvacsinált, igazság szerint jó zene van vagy rossz és a zenekedvelő ízlése, hangulata szerint választhat a kínálatból. Tény, hogy pl. az Emerson, Lake and Palmer együttes életművének javarésze (benne a Bartók Allegro barbaro-feldolgozással) nem könnyűzene, és Johann Strauss polkáinak, keringőinek egy része „egyszerű” tánczene. A lényeg viszont az, hogy mindig találjuk meg az ízlésünknek megfelelő, testünknek-lelkünknek jóleső zenét, az emberi élet egyik legfontosabb ajándékát.

Kedvezményes könyvtártámogató programok a Könyvtárellátó Nonprofit Kft. lebonyolításában címmel Bariczné Rózsa Mária, a KELLO könyvtári menedzsere tartott előadást. Megtudtuk többek között, hogy a 2008. évi támogatási program 1. ajánló füzete megjelent, és a felsőoktatási könyvtárak által 40%-os kedvezménnyel megvásárolható műveket tartalmazza. Az előadótól részletes felvilágosítás kérhető a 237-6908 és 20/330-8321 telefonszámokon és a baricz@kello.hu e-mail címen.

  

Bariczné Rózsa Mária, a KELLO könyvtári menedzsere előadást tart a Könyvtáros Klubban

Ennyire felkészült rajongókat is láttunk

Esterházy Péter újonnan megjelent kötetét dedikálja (közben Kányádi Sándorral évődik)

 

Jelen sorok írásakor a fesztivál hivatalos statisztikái még nem ismertek, de a siker szerintem idén is nyilvánvaló volt. Egy jó program bármely színhelye jó, márpedig a Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál ezek közé tartozik.

Lőrincz Ferenc


* Forrás: Alexandra Könyvjelző, IV. évf. IV. sz. 2008. április, 39. p.