Az EU életébõl I.

Exminiszter az EU agrárpolitikájáról

Josef Riegler volt osztrák mezõgazdasági miniszter kifejtette, hogy milyen agrárpolitikát kellene folytatni az EU-ban a következõ nemzedékek jólétének megalapozásához.

Szerinte minõségi termelésre van szükség. Ehhez valamennyi tagországnak meg kell teremtenie a megfelelõ ökológiai feltételeket (víz- és talajvédelem, állat-egészségügyi és növényvédelmi elõírások stb.). Az élelmiszertermelésben tartózkodni kell a géntechnológia és a besugárzás alkalmazásától. A teljesítménynövelésre nem szabad hormonokat használni.

Az élelmiszereket olyan védjegyekkel kell forgalomba hozni, amelyek alapján a fogyasztó tájékozódhat a gyártási eljárásról, az adalékanyagokról, a kezelési módszerekrõl, a minõségi jellemzõkrõl.

Minden esetben, ha a mennyiségi növekedés az EU piacán és a világpiacon zavarokat okozna, ésszerû mennyiségi korlátozást kell bevezetni (kvóták, a területegységre jutó állatállomány megszabása stb.).

A nyersanyagok és az energiahordozók termelésének az EU agrár-, energia- és környezetpolitikájában súlyponti helyzetet kell el elfoglalnia. Ezt a célt a beruházások támogatásával, adókedvezményekkel kell elõsegíteni.

A mezõgazdaságot meg kell védeni azokkal a külsõ hatásokkal szemben, amelyek piaci és árzavarokat okozhatnak, vagy veszélyeztetik az EU nagy ökológiai és minõségi követelményeit. A termelõi árak egyrészt feleljenek meg a versenyhelyzetnek a nemzetközi kereskedelmi feltételek szerint (GATT, bilaterális kereskedelmi megállapodások), másrészt vegyék figyelembe az ökológiai és egyéb elõírások betartásával folytatott termelés költségei. Az árstabilizáció csak a megállapított termelési mennyiségen belül legyen érvényes. Aki világpiaci árakon akar exportálni, az ne kapjon támogatást.

A jövedelempolitikában sokféle esz- közt kell alkalmazni. Például: továbbképzés, átképzés, falusi turizmus, közvetlen termékértékesítés, ipari tevékenység.

A közvetlen támogatások rendszerét tovább kell fejleszteni. A hátrányos területeken gazdálkodó üzemek támogatásánál figyelembe kell venni az üzem sajátos nehézségeit, a megmûvelt területet és a település fennmaradását.

A közös agrárpolitika 1992. évi reformja során bevezetett közvetlen jövedelmi támogatást a mezõgazdasági árak csökkenése esetén továbbra is fenn kell tartani, sõt a további árcsökkenéseket folyamatosan ellentételezni kell.

Közvetlen támogatást kell nyújtani a környezetvédelemben elért kiváló eredményekért, de a jelenlegin túl ezt a támogatást az egyes tagországok és tájegységek sajátosságainak megfelelõen ki kell egészíteni.

A piac-, az ár- és jövedelempolitika kihatásait nem elegendõ a tagországok között a valutaárfolyam változtatásával tompítani. Amíg a pénzügyi unió létre nem jön, megfelelõ kárpótlással kell az egyensúlyt megteremteni.

A közös agrárpolitika kialakításában a központiságot és a bürokráciát le kell építeni. A tagországoknak önmaguknak kell az oktatást, a képzést, a szociál- és családpolitikát szabályozniuk; az adópolitikát, az infrastruktúrát, az információtechnológiát stb. továbbfejleszteniük.

Hatásos az EU agrárreformja

Az 1992-ben kezdõdött reform - a német szaktárca államtitkára, dr. Franz- Josef Feiter szerint - eredményes volt. A gabonatartalék 3 év alatt 25 millió t-ról 3 millióra, a marhahúskészlet 1 millió t-val csökkent. Hasonlóan mérséklõdött a raktározott vaj és sovány tejpor mennyisége is. Az EU költségvetési eszközei így a termelõk jövedelemérdekeltségének közvetlen javítására csoportosíthatók át.

A kedvezõ eredmények ellenére az elmúlt hónapokban elkezdõdött a reform reformjának vitája. Az államtitkár a Bizottság elképzeléseivel ellentétben az ártámogatás leépítését, az ár- és jövede lempolitika határozott kettéválasztásának további ösztönzését, a mezõgazdasági jövedelemszabályozás piaci kezelését nem tartja helyesnek. Az új rangsorolás szerinti termékek meghatározását, a termelés fejlesztésének, jövedelmezõségének - a költségvetési terhekre is kiter jedõ - elemzését sürgette. A reform folytatását tartja a közös agrárpolitika vezérelvének, mert a rögtönzések a közép-és kelet-európai országok csatlakozását is kérdésessé teszik.

Új agrárkutatási programok

A Bizottság új agrárkutatási programokra 44 millió ECU-t hagyott jóvá. Ez az összeg a mezõgazdasági és halászati kutatás-fejlesztési programból származik, amely az 1994-1998 közötti idõszakra 258 millió ECU-val rendelkezik. A Bizottsághoz beérkezett 500 pályázatból 44 programot választottak ki, és ezekre a nemzeti támogatásokkal együtt 85 millió ECU-t fordítanak.

A programokban 300 szervezet vesz részt, köztük egyetemek, kutatóintézetek, vállalatok. Legfontosabb kutatási területek: állategészségügy, növényvédelem, erdõgazdálkodás, a mezõgazdasági termelés környezetvédelmi kérdései. A programok elsõ eredményeire a Bizottság szerint 3-4 év múlva lehet számítani.

A Bizottság ugyancsak pályázatot írt ki a megújuló energiaforrások kutatására. Ezekre a JOULE programból 30 millió ECU áll rendelkezésre. Három témakört lehet megpályázni: a napenergia, a szélenergia, valamint a biomasszából nyert energia kutatása.

Az Egyesült Királyság a közös valutáról

Az EU közös valutája meghatározhatja a közös agrárpolitikát. Számos ország, köztük az Egyesült Királyság is ellenzi a közös valuta bevezetését. Arra hivatkoznak, hogy az 1991-es maastrichti szerzõdés nem számolhatott a jelen gazdasági körülményeivel.

Az Egyesült Királyság lakosságának többsége ellene van a további beolvadásnak. Az esetleges népszavazás az ellenérzést felszínre hozná, ezért az angol kormány mindent elkövet a szavazás meghíúsítására. Ugyanakkor az EU-ban szavazással döntenek majd a közös valuta bevezetésérõl, így az angol kormány kénytelen lesz a többségi akaratot elfogadni. Más országok attól tartanak, hogy a közös valuta elõnyeit elsõsorban néhány ország élvezi majd, másutt viszont - így az Egyesült Királyságban is - a közös valuta bevezetése munkanélküliséget, bérszínvonal-süllyedést okoz majd.

Anglia és Wales Nemzeti Farmerszövetsége azonban úgy ítéli meg, hogy az országnak részt kell vennie a Gazdasági és Pénzügyi Unióban (EMU-ban). Kiadványukban ("EMU: mezõgazdasági távlatok") arra a következtetésre jutnak, hogy a farmok jövedelme csökkenne, ha az Egyesült Királyság kirekedne az EMU-csoportból.

1973-1994 között a font leértékelése miatt a mezõgazdasági költségek és árak egyaránt emelkedtek. A mezõgazdasági termelõk számára kedvezõtlen változásokat, az agrárolló nyílását a közös agrárpolitika alapjaiból ellensúlyozták, így a farmerek tiszta jövedelme nem csökkent.

Ha a font a német márkához képest tovább romlik és a termelési költségek is emelkednek - szögezi le a Farmerszövtség kiadványa -, akkor a jövõben a mezõgazdasági jövedelem óhatatlanul csökkenni fog. Ha kimaradnának a pénzügyi unióból, a hatás még erõteljesebben érvényesülne.

Az említett kiadvány azonban aggályokat is támaszt. Megállapítja, hogy kockázattal jár olyan egyesülésbe lépni, ahol a tagországok között óriásiak a gazdasági különbségek. Bizonyos tájegységeket, elsõsorban a "külsõ" országokban (Skandinávia, Brit-szigetek, Ibériai-félsziget, Olaszország, Görögország) tartós gazdasági hanyatlás fenyeget.

Mezõgazdasági árak az EU-ban

Az Eurostat elõzetes számításai szerint 1995-ben a mezõgazdasági árak az EU-ban az eltérõ termelési feltételek és valuták miatt egyenlõtlenül alakultak, és valamivel kedvezõtlenebbek voltak a mezõgazdasági termelõk számára, mint az elõzõ évben.

A mezõgazdasági termékek termelõi ára 1995-ben (1994-hez képest) több mint 5%-kal emelkedett: Görögországban, Nagy-Britanniában, Spanyolországban, Olaszországban és Portugáliában. A többi régi tagországban csaupán 1-2%-os volt az áremelkedés. Belgiumban és Hollandiában kis mértékben, 2-3%-kal még csökkentek is az agrárárak. Az újonnan belépõ országok közül a finn és az osztrák termelõi árak zuhanásszerûen, több mint 20%-kal estek egy év alatt. Svédország mezõgazdasági termékárai alig változtak.

A mezõgazdasági termelésben felhasznált iparcikkek árai a régi tagországok felében a mezõgazdasági termékárakhoz hasonló mértékben emelkedtek. Zárult viszont az agrárolló Görögország, Nagy-Britannia, Spanyolország, Olaszország agrártermelésében. Az 1995-ben belépett országok mindegyikében nyílt az agrárolló. Különösen nagy árveszteséget szenvedtek el az osztrák termelõk, mert a 21,5%-os termelõi árcsökkenés mellett a befektetési árak némileg nõttek.

A legtöbb országban emelkedett a tej, a sertés és a gabona ára, esett viszont a szarvasmarháé és a tojásé.

Az EU csatlakozása és a fogyasztói árak

Az osztrák gazdaságkutató intézet (WIFO) január havi beszámolója szerint a belépést követõen a hazai piacon éles verseny bontakozott ki, amely csökkentette az árakat. A fogyasztói árakra - az élelmiszerek kivételével - a verseny csak késleltetve hatott. A közös agrárpolitika szabályozási rendjének alkalmazása és a piacnyitás 1994/95-ben letörte az élelmiszerek termelõi és fogyasztói árát. Azóta már fékezõdött a fõ élelmezési cikkek áresése. A tej, a liszt és termékeik ára 1995 harmadik negyedévében már 12%-kal kedvezõbb volt, mint egy évvel korábban. A hús, a baromfi és a hal ára viszont csak 1%-kal csökkent. Az ipari termékek áresése is késleltetve érvényesült. A nyugatnémet áraknál magasabb osztrák árszínvonal esése az 1995. évben gyorsult. A szolgáltatások árára az integráció kevésbé hatott.

Az inflációs ráta növekedése, amit az intézet 1995 harmadik negyedévére belépés nélkül 2,8%- osra becsült - lefékezõdött, 2,1% lett. A változás nagyrészt az élelmiszerárak olcsóbbodásának tudható be. A munkások és alkalmazottak kamarája azonban béremelést követel, s az meglódíthatja az árakat. A bécsi árszínvonal a berlinit elõreláthatóan felülmúlja, bár egyes termékek Ausztriában olcsóbbak.

Az EU régi országainál magasabb osztrák agrárárakat a termelõk érdekei éltetik tovább. A közismerten magas árszínvonal 1995-ben a kiegyenlítõdés irányába mozdult el.

További cikkek

EU9603