Az EU életébõl III.
Elõzõ cikkek
A tejpiaci rend reformja az EU-ban
Az EU jelenlegi tejkvóta-rendszere 2000-ig marad érvényben. A kulisszák mögött azonban a
legjobban érdekelt tagországok máris egyeztetik elképzeléseiket, hogy idejében befolyást
gyakorolhassanak a bizottsági javaslat kidolgozására. Többféle elképzelésnek adtak hangot azzal a
céllal, hogy a jelenlegi merev szabályozást feloldják.
Vannak országok, amelyek szerint a kvótákat a közösségen belül rugalmasabbá kellene tenni. A
britek határokon átlépõ bérkölcsönt (kvótalízinget) javasolnak. Mások az export növelésével
kívánják tágítani a tejtermelés mozgásterét. Egyes országok a cukorpiac mintájára szeretnék
átalakítani a tejkvótarendszert. Ez utóbbi megoldást azonban Nagy-Britannia, Hollandia, Dánia és
Svédország is ellenzi. A német mezõgazdasági tárca vezetõ szakemberei nem titkolják, hogy
hasonló megoldást elképzelhetõnek tartanak.
Az elképzelt rendszer 3 kvótából állna: az "A" kvótából, amely a belföldi fogyasztásnak felel meg
és teljes szavatosságot élvez. A "B" kvótából, amely a GATT által támogatott export céljára
megállapított tételekbõl adódik össze és szavatoltsága csak korlátozott. A "C" kvóta vagy a
világpiaci feltételekhez igazodna, vagy pedig támogatás nélkül, szabadon lehetne exportálni.
Korlátozták az élõállat importot
Az EU 1996-ban 425 ezer élõ szarvasmarha beszállítását engedélyezi Közép- és Kelet-Európából.
300 ezret a GATT-megállapodás keretében, a többit az érintett országokkal kötött megállapodás
alapján. Egyelõre csak az elsõ félévre (elvben az éves keret felére) engedélyezték a behozatalt. A
GATT-szerzõdés tinókra 300 kg-os felsõ testtömeg-határt szabott meg, a keleti keretben a
bikaborjakra 80 kg a felsõ határ. A szállítók: lengyelek, magyarok, csehek, szlovákok, románok,
bolgárok és a három balti állam. A Bizottság nem ítéli elegendõnek az élõállatok belsõ keresletét a
teljes mennyiség fogadására. Az elsõ féléves keret 70%-át az 1993-1995. években már megismert
cégek vehetik igénybe. Kivetik rájuk a szokásos importadót, sõt a szállítóknak a hazai hozzáadott-
értékadó befizetését is igazolniuk kell. A többi exportõr új belépõnek minõsül és igazolnia kell,
hogy a múlt évben legalább 100 állatot forgalmazott. Az 1996 januárjában marhakereskedelemmel
már nem foglalkozó cégek nem jönnek számításba.
Hogyan kell biohúst és biotejet feldolgozni?
1995 februárjában megszülettek az irányelvek a biohús és készítményei, valamint a biotej és
tejtermékek elõállításáról Németországban. Mint az ökológiai gazdálkodást szabályozó korábbi
EU rendelkezések, ez esetben is figyelembe vették a szállítás, csomagolás, tisztítás, tisztaság és
károkozók visszaszorításának kérdéseit. Az ökotermékek feldolgozása során számításba vehetõ
összetevõket, adalék- és segédanyagokat egy "pozitívlistán" szerepeltették azon anyagok
felsorolásával, melyek felhasználhatók. (Bár helyenként így is korlátozott az engedélyezés.)
Egyedüli kivételt a feldolgozási eljárások kérdésköre alkot, ahol a nem engedélyezett eljárásokat is
megnevezték: például húskészítmények esetén a feketefüstölés. A mikrohullám, ionizáló sugárzás,
géntechnikai eljárásokkal manipulált élõlények, illetve ezek sejtjeinek alkalmazása biotermékek
feldolgozása során tilos. Nitritpác-só adagolása egyes húskészítmények esetén - bár a szakemberek
egy csoportja ezt szükségesnek látja - egészségügyi okok miatt nem kapott engedélyt. A biotej
ultrapasztõrözése (elsõsorban a fogyasztói nyomás hatására) szintén tiltott.
A tej és tejkészítményeknél, különösen a gyümölcsjoghurtok esetén elõforduló természetes
aromák, valamint a répacukor, mint természetes édesítõszer felkerült ugyan a "pozitívlistára", de
ezt a kérdéskört egy késõbbi idõpontban ismét megvitatják.
A bionyersanyag jövõje
A bionyersanyag részesedése Németország jelenlegi energiafelhasználásában 1% körüli
(elsõsorban fa), holott 775 petajoule-ra becsülik az energiatermelésre alkalmas bionyersanyagot.
Ezzel az energiával az ország energiafelhasználásának 8,5%-át lehetne fedezni.
A bionyersanyag rendelkezésre áll. Például jelenleg az évi tüzifafelhasználás kb. 4,5 millió m3. Az
ipari hulladékfából és a túlkoros fákból évente további 7 millió m3-t lehetne energiatermelésre
felhasználni.
A bionyersanyag energetikai felhasználását azonban akadályozza, hogy az energia ára nem mindig
fedezi a költségeket. A bionyersanyaggal mûködtetett erõmû ma nem versenyképes más hõerõ
mûvekkel. Mindenekelõtt a gazdaságosság javítására van szükség ahhoz, hogy növelni lehessen a
bionyersanyag részesedését az energiatermelésben. A szövetségi kormány ugyanis a jövõben nem
kívánja támogatni a bionyersanyaggal dolgozó hõerõmûveket.
Nem jöhet szóba gyorsan növõ fafajok telepítése sem. Ebben az esetben szavatolni kellene a
kitermelt famennyiség folyamatos átvételét. Ilyen szavatolásra nem lehet számítani.
Korlátozott legyen a támogatás?
Az Európai Gazdaszövetség (CPE) szerint néhány birtokos az indokoltnál több pénzhez jut, ezért
a gazdaságonként adható támogatás felsõ határának meghúzását javasolják. A méltánytalan
elosztást jelzi, hogy az üzemek 20%-a kapta a támogatás 80%-át; sõt néhány nagyüzem több
támogatáshoz jutott, mint a reformot megelõzõen. A gazdaságok 6%-a, amelyek a gabonaterület
hat tizedét mûvelik, 1995-ben 7,7 milliárd ECU területi támogatáshoz jutott. Egyesek éves
bevétele felülmúlta az 1 millió ECU-t, másoké a létminimum alatt maradt. Az utóbbiak közé
Németországban a gazdaságok egyharmada sorolható. Az aránytalan elosztás ágazati és
társadalmi feszültségeket okoz. A rendszer az üzemi méretek növekedésére ösztönöz, egyúttal
akadályozza a fiatal gazdák letelepedését.
A támogatás gazdaságonkénti felsõ határát két módon lehetne megállapítani. Az egyik a
támogatott terület behatárolása gazdaságonként, amit 1991-ben a Bizottság 50 hektárban
irányzott elõ. A másik mód az egy üzemre adható támogatási összeg felsõ határának meghúzása.
A megtakarított pénzt a gyümölcs- és zöldségtermelésben mutatkozó aránytalanság mérséklésére
lehetne fordítani, mert ott 1,8 millió gazda csupán 1,6 milliárd ECU támogatáshoz jut. Támo
gatni kellene továbbá a legeltetésre alapozott marhatartás fejlesztését.
Támogatják a fiatal gazdák letelepedését
A szakminiszter, Walter Luchetti a mezõgazdasági munkaerõ kedvezõtlen korösszetételét
Olaszországban a fiatal gazdák letelepítésének hathatós állami segítségével kívánja javítani. A
törvénytervezet a 40 év alatti gazdálkodóknak irányoz elõ kedvezményeket, amennyiben azok
legalább 4 éven át teljesítik a feltételeket.
A gazdákat birtokhoz juttatják, legeltetési jogukat törvényben erõsíik meg. Az intézkedések
kedvezõbb támogatást, rugalmas termelési kvótákat, adó- és hitelkedvezményeket is kilátásba he
lyeznek. Az adókedvezmények a családtagokat is megilletik. Az apa örökébe lépõ fiú, ha a
gazdálkodást tovább viszi, jogosult lesz a hozzáadottérték-adó viszszatérítésére.
A fiatal gazdák olasz szervezetének (ANGA) elnöke helyeselte, hogy a bérlõkre (ha korhatár
alattiak) szintén kiterjesztik a kedvezményeket. Szükségesnek tartja azonban a parlamenti vita
során a kedvezmények további pontosítását. A központi és helyi szervek hatáskörének rendezése
nélkül például az utóbbiaknak csak joguk lenne, annak érvényesítéséhez azonban nem lenne
eszközük.
Felhasználatlan támogatások
1994. évben a szerkezetátalakítás gyorsítására (5/a célra) elõirányzott összegeknek csak körülbelül
75%-át használták fel. Ebbõl az összegbõl 70%-ot az 1. célterületre különítettek el. Az 1.
célterület támogatási feltétele, hogy az egy fõre jutó GDP az EU átlag 75%-ánál kevesebb legyen.
Az 1. célterületre rendelkezésre álló, 648 millió ECU-bõl csak 489 millió ECU-t költöttek el.
Csupán Németország, Belgium, Dánia és Nagy-Britannia merítette ki a forrásokat.
A Bizottság ezért úgy döntött, hogy az 5/a. célra elkülönített és fel nem használt összeget újra
felosztja.
Németország az 1994-1999 közötti idõben 852 millió ECU támogatásban részesül, ebbõl 323
milliót fordíthat a vidék fejlesztésére.
Különösen akadozott a keretek igénybevétele - elsõsorban ügyviteli okokból - Olaszországban és
Hollandiában, ahol az összeg 25, illetve 36%-át hívták le. Franciaországban, Luxemburgban,
Spanyolországban a források felhasználása 60-84% között mozgott, fõként a beruházási
tevékenység lassulása miatt.
Új hitelek újgazdáknak
A gazdálkodást újonnan kezdõ, vidéken letelepedõ francia újgazdák 1996-ban 20%-kal több (6
milliárd FRF) kedvezményes kölcsönt vehetnek igénybe. A kormány telepítési politikáját további
kedvezményes, 13,2 milliárd FRF-os beruházási hitelkeret segíti; ez 10%-kal haladja meg az
elõzõ évit. A kamatlábak (1995-höz hasonlóan) változatlanok maradnak. A mezõgazdaság egyéb
kedvezményes hiteleit is figyelembe véve, a kormányzat 4%-ra becsüli az agrárkölcsönök
kamatterheit. Az átlagos konszolidációs kamatláb 6,5%.
A korszerûsítésre 4,2 milliárd FRF a hitelezési elõirányzat, 10%-kal több, mint 1995-ben. A
szaktárca a kereslet élénkülésére számít. A gépkörök az elõzõ évhez hasonlóan 900 millió FRF
kölcsönt vehetnek fel. Az állattenyésztésnek 1,4 milliárdos hitel áll rendelkezésére, a gyümölcs- és
zöldségtermesztésre 300 millió. Rövidesen közzéteszik a megyei hitelkeretek összegét.
Az agrárérdekképviseleti szervek üdvözölték a hitelkeretek bõvítését, ám a gazdaszövetség
(FNSEA) még kevesellte. A fejlesztés és korszerûsítés nagyban függ attól, hogy az éves
elõirányzat mikor vehetõ igénybe. Az elsõ negyedévben legalább harmad részére lenne szükség.
Meghosszabbított környezetvédõ program
1995 végén lejárt programok folytatásáról döntöttek LIFE II. elnevezéssel az EU
környezetvédelmi miniszterei. Erre a célra 1996-1999 között 450 millió ECU-t irányoztak elõ. A
számos környezetvédelmi intézkedés közül csupán ez minõsíthetõ kizárólagos célprogramnak. A
Földközi-tenger és a Keleti-tenger védelmére 5%-ot, természetvédelmi programokra 46%-ot, a
programok elõkészítésére 3%-ot irányoznak elõ. Az elérendõ célt, a támogatás elnyerésének
feltételrendszerét a korábbiaknál pontosabban határozzák meg.
A Bizottság 1995-ben 24 német tervezetet, kereken 21 millió DM-mel támogatott, amibõl 7,3
millió természetvédelemre, a többi általános környezetvédelmi fejlesztésre szolgált. Számos nem
zeti park kapott támogatást. Megfigyelõ rendszerek kiépítését, a betakarítás és raktározás
korszerûsítését, a melléktermékek hasznosítását elõsegítõ megoldásokat is ösztönöztek.
Az erdõ haszna
Az OECD a tagországok erdõvel is rendelkezõ gazdaságainak jövedelmi helyzetét elemzi
(Erdõgazdálkodás, mezõgazdaság és környezetvédelem címû) tanulmányában. Az eltérõ
agrárpolitikát folytató országokban a vegyes gazdaságok fakitermelési tevékenységükrõl a piaci
viszonyok alapján döntenek. Az agrárreform érvényesítésekor az erdõ jövedelemtermelõ
képességét a mezõgazdaságéval azonosan kívánják figyelembe venni. Amikor ugyanis a reform
miatt a mezõgazdasági termékek (és a föld) ára esik, az érintettek többnyire fokozzák a
fakitermelést. Így nõhet az energiatermelésre felhasználható biomassza mennyisége.
A tanulmány rámutat arra, hogy az erdõtulajdonosok a természeti erõforrások megõrzésével
hasznos környezetvédelmi feladatot is ellátnak. Megõrzik a fajok sokrétûségét, többé-kevésbé
jóváteszik a földmûvelés során keletkezõ esetleges károkat, gátolják a talajeróziót, védik a
talajvizeket. Mindez az erdõn kívüli területeken is érezteti kedvezõ hatását, tehát a birtokosok
hozzájárulnak az állami környezetvédõ beavatkozásokhoz.
A kérdés fontosságát jelzi, hogy 1990-ben magántulajdonban volt az EFTA-államokban az erdõk
78%-a, a 15 EU-országban 66, Észak-Amerikában 36, Kelet-Európában 13%-a. Az európai
EFTA államokban a fakitermelõ vállalatok és a gazdálkodók tulajdonában csaknem ugyanannyi
erdõ volt, Amerikában a magánerdõ 77%-a tartozott a gazdaságokhoz.
EU9603